תזונה נכונה לאטופיק דרמטיטיס

אטופיק דרמטיטיס היא אחת ממחלות העור הידועות לשמצה. הסימפטום העיקרי של המחלה הוא הופעת דלקות על גבי העור הגורמת לגרד ותפרחות עקב התייבשות העור והזעה מוגברת.

התקופה שבין הלידה עד גיל 5 היא זו שבה מתגלים רוב המקרים, אך רוב הילדים (כ-80%) יירפאו ממנה ויפסיקו להראות סימפטומים בבגרותם.

ולמרות זאת, עבור מי שעדיין חווה הפוגות זמניות בלבד, מדובר בתופעה לא נעימה בכלל. למרבה הצער, בשנים האחרונות רואים עליה בתחלואה עקב סיבות כמו זיהום אוויר הגורם ליותר תגובות אלרגניות. סיבות אחרות הן כנראה תזונה לא נכונה ומתח נפשי. עם זאת, נראה כי גם לתזונה יש חלק בכך. בשיטות הרפואה הטבעית, אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להקלה על תסמיני אטופיק דרמטיטיס, היא שינוי התפריט התזונתי.

מזונות מקררים וניטרליים

בשל המצב הדלקתי, אחד העקרונות החשובים ביותר הוא צריכה של “מזונות מקררים” אשר יכולים להחליש את תופעות הלוואי של הדלקת. בנוסף, יש גם מזונות ניטרליים שאפשר לצרוך, אך אין להם השפעה ניכרת.

ירקות ושורשים: מרבית סוגי הירקות והשורשים.

  • ירקות ושורשים מקררים: חסה, פטריות שמפיניון, אבוקדו, כרוב סיני
  • ירקות ושורשים ניטרליים: תפוח אדמה, תירס, דלעת קולרבי, ארטישוק ירושלמי

לא מומלצים: בצל, שום, פטרוזיליה, שמיר, שומר ועירית, כמו גם ירקות ממשפחת הסולניים, בעיקר חצילים.

פירות ואגוזים: פירות יש לצרוך במתינות בשל כמות הסוכר הגבוהה. בחלק מסוגי האגוזים והשקדים יש לא מעט שומן.

  • פירות ואגוזים מקררים: מלון, תפוז, אשכולית, קרמבולה, אפרסמון
  • פירות ואגוזים ניטרליים: שקדים וזיתים

קטניות, דגנים, שמנים וזרעים: מגוון גדול מאוד:

  • מקררים: חיטה, סויה צהובה, שעועית (מש, לימה וירוקה), עשב חיטה, שמן שומשום
  • ניטרליים: עדשים, אזוקי, עדשים

דגים: כוללים אומגה 3 שהוא מומלץ באופן כללי, אך רצוי לא לצרוך דגים בכל יום בשל העובדה כי חלק מהם כוללים ריכוזים גבוהים של כספית.

מזונות לא מומלצים כלל

יש כמובן גם לא מעט מזונות שאינם מומלצים לצריכה כלל. ראשית כל, יש להיזהר ממזונות שיכולים לגרום לאלרגיה כמו למשל בוטנים, חלב שקדים ואגוזים מסוימים (אם שוללים אלרגיה, אפשר בהחלט לאכול).

מלבד זאת, ה”חשודים המיידיים” הם אותם מזונות שבאופן כללי מומלץ לצרוך אותם במתינות: יין ואלכוהול, קפה וסוכר.

רצוי גם להימנע מסוגי בשר שונים, במיוחד מבשר הכבש אשר יש לו אפקט מחמם.

תבלינים מחממים: למרבה הצער מדובר ברשימה ארוכה של תבלינים שמככבים במטבח הישראלי. לא רק חריפים, אלא גם כאלו כמו קינמון, ריחן, קימל, רוזמרין ואפילו אגוז מוסקט.

באופן כללי, אם חייבים לתבל את האוכל כדי שלא יהיה תפל, רצוי לעשות זאת במתינות.

שיטות בישול: כצפוי רצוי שהאוכל יהיה מאודה, מבושל או כזה שאפשר לאכול כמו שהוא. טיגון לא מומלץ, כמו גם צלייה ואפייה.

חטיפים: גם אלו לא מומלצים. יש להימנע במיוחד מכאלו שיש בהם את משפר הטעם מונוסודיום גלוטמאט. יש לא מעט חטיפים “טבעיים”, אך גם בהם עשויות להיות כמות גבוהה של סוכר או שומן (ניתן לראות זאת על המדבקה האדומה…).